40 turundusliiki, mis aitavad Sul reklaami- ja turundusvaldkonnas paremini orienteeruda!

40 turundusliiki, mis aitavad Sul reklaami- ja turundusvaldkonnas paremini orienteeruda!

Jaga teistega:
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
    5
    Shares

Kas oled kunagi mõelnud, mitut turundusliiki Sa tead või ise reaalselt proovinud oled? Erinevaid turundustüüpe tasub teada ja ära tunda, et Sa oskaks kasutada just neid, millest Sinu brändile tegelikult ka kasu on ja mille tähendust Sa ise hästi mõistad. Milliseid turundusmetoodikaid oled Sa juba rakendanud ja millised on aeg kasutusele võtta nüüd?!

 

Siit blogist saad ülevaate erinevatest vähem- ja rohkem levinud turundusliikidest. Artikkel käsitleb 40 turundusliiki, mida on iseloomustatud 1-4 lausega ning on lingina juurde lisatud allikas, kust saab rohkem teavet, et huvi korral oleks võimalik end rohkem teemaga kurssi viia. Allikatest on valdavalt kasutatud wikipedia või marketing-schools/org saite. Nimekiri on ingliskeelsete nimetuste tähestikulises järjekorras.

40 turundusliiki!

Selle blogiartikli eesmärk on tekitada huvi erinevate turundusliikide vastu ja koostada oma brändile parim turundusstrateegia. Nii nagu turunduses ikka on ühele sõnale mitu definitsiooni, nagu mõiste “turundus” ise on erinevate ekspertide poolt erinevalt defineeritud. Nii võib ka siinsetel selgitustel olla kellegi teise arvates hoopiski muu tähendus mõnele turundusliigile, seega käesolev artikkel ei kuuluta tõde, vaid annab turundushuvilisele niidijupi ennast mõne huvipakkuva turundusvõttega rohkem kurssi viia. Rohkema info saamiseks otse allikast olen lisanud ka täiendavad viited.

Seda blogi koostades sain isegi nii mõnegi uue turundusliigiga tuttavaks täiesti esimest korda. 🙂  Ja nii nagu ikka on mulle uued oskused ja teadmised olulised, loodame sellesse Sindki hea lugeja tõmmata.  Vaata kindlasti ka teisi samalaadseid populaarseid blogisid  nagu 25 turundusalast lühendit ja mõistet, ilma milleta äris hakkama ei saaja “Internetiturunduse kanalite list

 

Ja nüüd uute teadmiste jahile!

1.PARTNERTURUNDUSAFFILIATE MARKETING

On sisuliselt koostöö teise ettevõttega win-win põhimõttel. Ehk raha maksmine või saamine viitelinkide kasutamise eest (klikid veebilehele, ostud, toodete ostukärusse lisamine) ja partnerturundusprogrammid, mille kohaselt keskmiselt  5-15% tulust iga müügi/külastuse kohta läheb turunduspartnerile. Eestis veel vähelevinud viis, kuid mujal maailmas väga populaarne.

2. AMBIENTTURUNDUS – AMBIENT MARKETING

Hõlmab endas reklaamide paigutamist kohtadesse, mille peale enamik inimesi ei tuleks. Reklaami tegemine ebatavalisel viisil, ebatavaliste esemetega, ebatavalistes paikades. Mida loovam „kastist väljamõtleja“ sa oled, seda lennukamad on ideed selles turundusvaldkonnas.  Näiteks vaata seda videot SIIN.

3. VARITSUSTURUNDUS – AMBUSH MARKETING

Ürituse oma brändi huvides kasutamine, ilma et oleksid selle ametlik sponsor või partner. Turundajad võidavad klientide südameid turundustegevustega, mis jätavad mõne sündmuse või ürituse varju. Suurepäraseks näiteks on Samsungi müügilett Austraalias Apple’i poe kõrval just sel hetkel, kui tutvustati uut iPhone’i. Samsung pakkus oma uusi telefone hinnaga 2 dollarit tükk, ja tekitas nõnda rohkem huvi kui Apple’i üritus. Varitsusturundust kasutatakse palju ka spordis – Adidase ja Nike’i vahelise brändisõja lahingutes on palju näiteid seda tüüpi turundusest. Siin peab muidugi hoolega jälgima, et seadustega vastuollu ei lähe.

4. KÄITUMISTURUNDUS – BEHAVIORAL MARKETING

On turundusliik, mis põhineb inimeste käitumisel ja on vastand otseturundusele. Selle turundustüübi puhul analüüsitakse tarbijate käitumist ning luuakse turunduskampaaniaid, mis peegeldavad tarbijate tegevust ja huvisid või viitavad neile.

5. KÕMUTURUNDUS – BUZZ MARKETING

Põhimõtteks on toote või teenuse ümber kõmu tekitamine, mis paneb inimesed sellest rääkima. Samuti ka Sinu toodet või teenust puudutavat sisu jagama või hoopiski Sinu turundustegevustes osalema. See kõmu sinu toote või teenuse kohta võib olla nii positiivne, kui ka negatiivne. Näiteks vaata seda videot SIIN.

6. TURUNDUS ÜLIKOOLISCAMPUS MARKETING

Turundus, mis on suunatud just tudengitele ja ülikoolidele. Sageli viiakse seda läbi ülikoolidele kuuluvates hoonetes või nendega seotud pindadel, kus tudengid palju aega veedavad. Asukoha tõttu on publik turunduskampaaniate jaoks lihtsasti kättesaadav. Sedasorti turundust teostavad tihti tudengid ise, kes on korraga nii sihtgrupp kui ka ja brändi esindajad.

7. HEATEGEVUSLIK TURUNDUS  –  CAUSE MARKETING

Seda tüüpi turundus on kasulik nii äridele kui ka nende sihtgrupile: firma leiab heategevusliku eesmärgi, mida toetada, ning reklaamib seda sihtgrupile. See tõstab teadlikkust valitud teema kohta, aga ühtlasi ka ettevõtte tegevuse ja brändi kohta.

8. VEEBITURUNDUS – CLOUD MARKETING

Turundusliik, mille puhul kõik turundusvahendid on veebipõhised. Nii saavad kliendid või turunduspartnerid neid vähese vaevaga muuta, ning kasutada ka erinevaid turundusrakendusi.

9. KOGUKONNATURUNDUS – COMMUNITY MARKETING

On meil järjest suurema perspektiiviga. Turundus, mis põhineb kogukonna loomisel ja haldamisel – sihtgrupiga suhtlemisel, nende vajaduste rahuldamisel ja olemasoleva brändikogukonna lojaalsuse kasvatamisel. Samuti leitakse selle käigus uusi potentsiaalseid kliente.

10. SISUTURUNDUS –  CONTENT MARKETING

On klientidele lisandväärtuse pakkumine kasuliku ja väärtusliku sisu avaldamise ja levitamisega ettevõtte sotsiaalmeediaplatvormides, veebilehel või blogis (vaata näiteks meie oma). Seda sisu võib avaldada ka korduma kippuvate küsimuste nimekirja või andmebaasina, interaktiivsete esitluste või pilkupüüdvate infograafikutena. Eestis on tekkinud olukord, kus sisuturunduse mõiste on paljude jaoks erinev. Mida arvab sisuturundusest Dotto Teach, saab kuulata SIIT.

11. MITMEKESINE TURUNDUS – DIVERSITY MARKETING

Turundus, milles püütakse jõuda erineva kultuurilise taustaga tarbijateni valitud sihtgruppides, võttes turundussuhtluse planeerimisel arvesse nende kultuurilisi eripärasid.

12. UKSELT UKSELE TURUNDUS – DOOR-TO-DOOR MARKETING

Otseturundus, millega tegelevad müüjad, kes tavaliselt püüavad külastada klientide kodusid või kontoreid ning neile otse tooteid ja teenuseid müüa. USA-s tuttav raamatutemüük. Seda turundusliiki nimetatakse tihti ka otseturunduseks.

13. FÄNNITURUNDUS – EVANGELISM MARKETING

Turundus, mille puhul klientidest ja fännidest saavad brändi esindajad, kes kiidavad ja esindavad Su brändi, toodet või teenuseid, isegi kui nad ei saa selle eest palka. Neid kutsutakse ka brändisaadikuteks.

14. SÜNDMUSTURUNDUS– EVENT MARKETING

Sündmusturundus on brändi reklaamimise strateegia, mis hõlmab ettevõtete ja nende klientide vahelisi kontakte konkreetsetel üritustel nagu kontserdid, messid ja spordiüritused jne.

15. TASUTA NÄIDISTE TURUNDUS – FREEBIE MARKETING

Turundus, mis põhineb tasuta toodete või tootenäidiste andmisel potentsiaalsetele klientidele ettevõtte, toote või teenuse reklaamimiseks.

16. ROHETURUNDUS – GREEN MARKETING

Turundus, mis keskendub ennekõike keskkonnaküsimustele, ning turundab ökoloogiaga seotud ning keskkonnasõbralikke tooteid ja teenuseid.

17. GERILJATURUNDUS – GUERILLA MARKETING

Tavatu viis ettevõtte reklaamimiseks ja nähtavaks tegemiseks. Geriljaturundus nõuab suure turunduseelarve asemel palju loovamat lähenemist. Turundustegevus viiakse enamasti läbi avalikes kohtades, et äratada väheste vahenditega võimalikult paljude inimeste tähelepanu.

18. TÕMBETURUNDUS – INBOUND MARKETING

Klientide mõjutamine läbi ettevalmistatud ja avaldatud sisu, blogide, kodulehe optimeerimise (SEO), sotsiaalmeedia tegevuse ja ürituste, selle asemel et saata neile reklaami, helistada ja otse müüa.

19. MÕJUTAJATURUNDUS –  INFLUENCER MARKETING

Turundus, mis põhineb blogijate, ajakirjanike või viimasel ajal ka internetis tegutsevate arvamusliidrite kaasamisel brändi juhitud turundustegevustes. Sellistel arvamusliidritel on sageli tohutu, nende tegemistele kaasa elav publik, ning suur osa neist on sobilik sihtrühm ettevõtetele, kes tahavad jõuda võimalikult paljude klientideni.

20. MÄNGUSISENE TURUNDUS – IN-GAME MARKETING / ADVERGAMING

On turundus ja reklaam arvuti- või videomängudes. Mõned mängud on loodud spetsiaalselt nende toodete jaoks, mida nendega reklaamida taheti. Teistesse aga on põimitud mõne brändi visuaalse identiteedi või reklaami elemente. Nõnda jõutakse just kõnealuseid mänge armastavate kliendirühmadeni.

21. INTEGREERITUD TURUNDUS – INTEGRATED MARKETING

See on mitmete tööriistade, offline ja online kanalite, platvormide ja tegevuste koordineerimine ettevõtte turunduse läbi viimiseks.

22. LOJAALSUSTURUNDUS –  LOYALTY MARKETING

Turundus, milles keskendutakse korduvate klientide arvu suurendamisele, selle asemel, et leida uusi. Pannakse rõhku lojaalsusele, näiteks püsikliendiprogramme pakkudes.

23. MITMEKANALILINE TURUNDUS – MULTI-CHANNEL MARKETING

Turundus, milles kasutatakse mitmesuguseid kanaleid, et suurendada nende tegevuste haaret ja saavutada kontakti rohkemate inimestega.

24. MITMETASANDILINE TURUNDUS – MULTI-LEVEL MARKETING

Turundus, mis põhineb pideval uute turundajate värbamisel, isegi värskelt värvatud liikmete poolt. Niimoodi luuakse omamoodi turunduspüramiid, mille iga aste saab müügitulust kindlaksmääratud protsendi. Eestis tuntud kui püramiidturundus.

25. NIŠITURUNDUS – NICHE MARKETING

Väikestele ja spetsiifilistele sihtgruppidele suunatud turundus.

26. TÕUKETURUNDUS – OUTBOUND MARKETING

Turundus, mis töötab vastupidiselt tõmbeturundusele ja keskendub kokku leppimata telefonikõnedele ja e-kirjadele ning reklaamidele. Samuti kuulub siia alla isiklukud kontaktid, kelle kaudu turundust ja müüki tehakse.

27. MÕJUPÕHINE TURUNDUS – PERFORMANCE MARKETING

Turundus, mille kõige olulisem osa on väljaarvutatud tasuvus (ROI) ja andmed, mis näitavad kampaania mõju. Neid faktoreid võetakse arvesse edasisi turundusotsuseid tehes ja tegevusi planeerides.

28. MÜÜGIKOHATURUNDUS – POINT-OF-SALE MARKETING

Toote reklaamimine müügikohas, kus klient saab toodet näha, katsuda ja sellega tutvuda.

29. KAASAV TURUNDUS – PULL MARKETING

Turundus, mis keskendub lõpptarbijaga otse suhtlemisele. Toote või teenuse järele vajaduse ja iha tekitamine ja seeläbi müügi suurendamine.

30. KIIRREAGEERIMISTURUNDUS – REAL-TIME MARKETING

Sihtrühma soovidele ja vajadustele reageerimine reaalajas, ideedele ja sündmustele reageerimine ja turundustegevuse kohandamine neile vastavalt. Kiiresti reageerimisest turunduses oleme kirjutanud varemgi.

31. SOOVITUSTURUNDUS – REFERRAL MARKETING

Toodete tutvustamine uutele klientidele läbi soovituste, mis on mõnikord isegi turundusstrateegia kontrolli alt väljas.

32. TAASTURUNDUS – REMARKETING

Turundus, mille abil jõuad klientide või potentsiaalsete klientideni, kes on Su veebilehele sattunud, või seal mingi kindla toimingu teinud. Just neile suunatud ja personaliseeritud ning nende käitumisele viitavate reklaamide kaudu suheldes saab bränd jõuda tehinguteni ja müügi suurendamiseni.

33. NAPPUSE TURUNDUS – SCARCITY MARKETING

Turundus, mis tekitab inimestes hirmu toote ostmise võimalusest ilma jääda. Tihti kohtame seda meili teel saabuvas reklaamis või otsemüügis üleskutsena “kuni südaööni -50% allahindlus“ või „ainult esimesele sajale ostjale tasuta … kaasa“ jne.

34. SOTSIAALMEEDIATURUNDUS – SOCIAL MEDIA MARKETING

Turundus, mida viiakse läbi sotsiaalmeediakanalites ja kõigi nendega seotud tegevuste abil. Edukas sotsiaalmeedia strateegia tähendab mitte ainult kavandatud tegevuste ellu viimist, vaid ka trendide, analüütika ja optimeerimisvõimaluste jälgimist. Ka virtuaalassistent osutab sotsiaalmeediaturunduse teenust.

35. TEST-TURUNDUS – TEST-DRIVEN MARKETING

Seda tüüpi turundus põhineb pideval katsetamisel ja optimeerimisel, et leida brändiga kõige paremini sobivad lahendused ning kliendid.

36. VARJATUD TURUNDUS – UNDERCOVER MARKETING / STEALTH MARKETING

“Peidetud” turundustegevused, mis klientidele meeldivad, aga mida ei esitleta osana turundusstrateegiast ega brändist. Harva on see põhistrateegia, aga siiski võib see brändile kasuks tulla. Üks edukamaid niisuguseid kampaaniaid viidi läbi 2002. aastal, kui Sony Ericsson tõi turule uue telefoniseeria ja värbas mõned näitlejad, kes teesklesid turiste ning palusid möödujatel neist selle uue telefoniga pilti teha, et telefon abivalmitele pildistajatele muljet avaldaks. Sageli käib see ka geriljaturunduse kohta.

37. VIIRUSTURUNDUS – VIRAL MARKETING

Turundus, mille tarvis tuleb luua toodete, teenuse või ettevõtte kohta niisugust sisu, mida inimesed tahaks ka teistega jagada. Eesmärk on jõuda võimalikult paljude inimesteni. Tihti võib toimida ka vastupidi, et hea sõnum ei hakka levima oodatud suunas, küll aga levib halb sõnum ettevõtte kohta  väga kiiresti.

38. SUUSÕNALINE TURUNDUS (WOM) – WORD-OF-MOUTH MARKETING (WOMM)

Turundus, mis põhineb suulistel või kirjalikel soovitustel inimeselt inimesele, mida ideaalis jagavad toote või teenusega rahulolevad kliendid. Nii saad levitada turundussõnumit oma brändi, toodete või teenuse kohta.

39. TURUNDUS NOORTELE – YOUTH MARKETING

Turundus, mille abil püütakse jõuda noorteni, sageli kasutades just uusimaid sotsiaalmeediaplatvorme, mille kasutamine pole veel massidesse jõudnud. Näiteks Musical.ly sobis selleks ideaalselt, sest see muutus teismeliste seas ülipopulaarseks.

40. SEKKUV TURUNDUS – PUSH MARKETING

Selle turundusstrateegia juures tegutseb terve ahel edasimüüjaid ja vahendajaid, et lõppkliendini jõuda, ning sageli on kasutuses otsemüük ja -reklaam.  Selle saavutamiseks kasutatakse agressiivseid ja laiaulatuslikke reklaame.

 

Kokkuvõtteks võib öelda, et turundus ilma kontekstita on õnnemäng. Oluline on mõista millisel mänguplatsil Sinu ettevõtte mängib ja vastavalt sellele leida õige turundusstrateegia.


Jaga teistega:
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
    5
    Shares